קבורה אזרחית בישראל

קבורה אזרחית בישראל
קבורה אזרחית בישראל

קבורה אזרחית בישראל הוא מושג חשוב בספר חוקי המדינה

בארץ, היום קיימת אוכלוסייה של תושבים המעוניינים בקבורה אחרת מקבורה דתית. ואכן ניתן היום למצוא מקומות המספקים קבורה אזרחית על כל המשתמע מכך. ההליך הפרוצדורלי שונה מקבורה דתית אך ניתן לעשות זאת. על משפחה שאיבדה את יקירה ומעוניינת בקבורה אזרחית להשאיר בצד את הכאב ותחושת האובדן להיכנס לסידורים בירוקרטיים מורכבים מול המוסדות ומול ספקי הקבורה המעטים שיש בארץ היום וכל זאת בזמן הקצוב מהפטירה ועד הקבורה. משפחה שהליך זה חדש לה מוצאת את עצמה בבלבול וחוסר אונים עם השאלות של מה עושים? כיצד? למי פונים? ועוד ובמקום להתרכז באבלה הכבד מנסה לחפש תשובות וידע במקומות רבים.
'דרך אחרת', תחת קורת גג אחת, מבצעת את כל הנדרש בכדי לקיים את הקבורה האזרחית ויתרה מכך, יכולה להפיק טקס הלוויה מכובד, מרגש וייחודי המעניק לנפטר את הכבוד שמשפחתו מעוניינת להעניק לו בדרכו האחרונה.
בעזרת ניסיונה הרב וקשריה עם הגורמים המתאימים מסוגלת 'דרך אחרת' לתאם את כל התיאומים ולקבוע סוג קבורה, מקום ומועד בתיאום עם משפחת הנפטר ומותירה את המשפחה להתייחד עם יקירה ולתכנן את תכנים הטקס, ההספדים, השירים ועוד.

 

חוקיה של מדינת ישראל מצביעים על אפשרויות רבות ושנות עבור כל תושב של המדינה. כך אנו רואים כיצד גם לגבי קבורה אזרחית בישראל יש חוק מוסדר שקובע הקצאה של חלקות קבורה עבור יהודים ועבור חסרי דת. זאת כשהדבר מדגיש את נחיצותם של תאגידי קבורה פרטיים שאינם כפופים או קשורים לחברה קדישא.

מדובר על החוק לקבורה אזרחית חילופית של מדינת ישראל, והוא אמור לדאוג לאלו שאינם רוצים להיקבר בטקס דתי המוכר לנו מהמסורת היהודית ולאלו שנחשבים כחסרי דת. מאחר ויש כאלו במדינת ישראל, הרי שטוב שהמדינה לא מתעלמת מכך וחוקקה חוק מסודר שמאפשר הישענות עליו במקרים כאלו.

התלות הלא מוחלטת ב"חברה קדישא"
אין ספק שהיום במדינת ישראל אנו יכולים למצוא אנשים שלא אוהבים את התלות שמציגה חברה קדישא. חברה קדישא היא גוף חשוב מאוד שמספק שירותים מכובדים לרבים, אך אין זה סותר את העובדה שלא כל אדם רוצה להיות קשור אליה מאחר ויש כאלו שרק קבורה אזרחית בישראל היא זו שמעניינת אותם.

מדובר בדבר לגיטימי מאוד שבפועל מביא לכך שלמעט מקרים בהם חברה קדישא מסכימה לעריכת טקס שונה מזה שהיא מספקת בעת הקבורה, קבורה אזרחית בישראל תיערך במקומות מיוחדים וע"י גופים אחרים. חברת "דרך אחרת" שמתמחה בנושא זה בין שאר שירותיה בעת מותו של אדם, מציעה טיפול מקצועי ומכובד כדי לקבור אדם בטקס אזרחי.

הנפטר יכול לזכות לקבורה בהתאם לרצון אחר
כל אדם נורמאלי רוצה להיפרד מהיקרים לו לאחר מותם בצורה מרגשת ומכובדת מאוד. לכן גם קבורה חילונית לא אמורה למנוע זאת, וכל מי שרוצה להתרכז בפרידה אמיתית ללא כל ניגוד לדרכו מבין עד כמה חשוב להיעזר במי שיכול להציג את הדרך הטובה והנעימה ביותר לקבורה של אדם בדרך שתואמת את חייו.

בכל הקשור למהלך של קבורה אזרחית בישראל, הרי שמדובר על חלקות המיועדות לקבירה כזו, על בחירה של המשפחה בוויתור על טקס קבורה או בעריכת טקס חילוני ע"י רב חילוני או ע"י איש תרבות, ועל כל מהלך חוקי וערכי שמתאים לאופיו של הנפטר וליקרים שלו שנשארים מאחור ורוצים להיפרד ממנו כראות עיניהם.